Uanset, hvor man går hen, vil man blive mødt at folk, der forsøger at tjene penge. Intet er gratis, som man siger, og det er nærmest umuligt at undgå skjulte udgifter. At tjene penge på folks ignorance og impulser er blevet ekstra let efter internettets blomstring. Nu er det pludselig muligt at sprede sine reklamer over hele verdenen på få sekunder. De store forretninger har fået en langt større kundeskare, hvilket både har resulteret i en stigende vækst og konkurrence. Udover de mange muligheder for at reklamere for sit produkt, hat internettet også gjort det lettere at handle. Man behøver ikke længere at rejse sig fra sofaen, og man kan bestille produkter fra hele verdenen ved et enkelt klik. Dette har selvfølgelig været utrolig godt for den økonomiske vækst, og den stigende konkurrence har også trykket priserne i bund. Forbrugssamfundet lever i bedste velgående, alligevel har noget ændret sig.
Verdenen er stadig stærkt dominere af penge, og dette kommer ikke til at ændre sig foreløbigt. Alligevel er det som om, at folket er ved at finde ud af, at den stigende konkurrence ikke kun gør det muligt at trykke priserne i bund, men man kan altså også stille krav til kvaliteten. Det voksende fokus på dårlige arbejdsvilkår og beskadigelse af miljøet, har gjort, at den voksende konkurrence nu også bruges til at presse mændene på toppen. Der er i løbet af de seneste par år sket et skift fra kvantitet til kvalitet. Folk er gået fra at ville have meget ud af deres penge til at ville have kvalitet ud af deres penge. Dette er et tydeligt et eksempel på, hvordan penges dominans i samfundet kan være et våben for forbrugeren.
I en verden præget af Finans og penge har store firmaer fået en rolle i magtdelingen
Penge er den letteste måde at få indflydelse på. Hvis man har mange penge, har man nemlig muligheden for at handle aktivt. Hvis man har mange penge kan man være med til at sætte dagsordenen, og det penges fortsat voksende dominans har givet store firmaer en vigtig rolle indenfor magtfordeling. Før i tiden har der været stort fokus på hård magt, der især udøves gennem militæret, men i den moderne verden, har det som man omtaler som blød magt fået en mere afgørende rolle. Dette er altså, når man kan gennemføre store ændringer på et globalt plan uden at være nødt til at bruge vold. Et tydeligt eksempel på store firmaer, der har fået denne form for magt, er de forskellige sociale medier. Disse er i høj grad med til at sætte dagsordenen, når noget skal diskuteres. Da de store sociale medier har pengene til at være uafhængige, kan de selv vælge hvilke værdier, de vil lade fremstå tydeligst, hvilket er ekstremt magtfuldt.
I en verden, hvor penge har dominans, er boykot det stærkeste våben
Dog er det ikke kun de store firmaer, der har fået en helt ny magtposition, forbrugeren har på sin vis også fået mere magt. Verdens største firmaer ville miste al deres magt, hvis ikke de havde nogen forbrugere. På den måde kan forholdet mellem forbruger og leverandør sammenlignes med forholdet mellem arbejder og arbejdsgiver. Det stærkeste våben, man har som forbruger, er at boykotte. På denne måde kan man faktisk sætte de største leverandører i en ret presset situation, hvor man ligefrem kan få dem til at ændre noget i deres måde at føre forretning på.